Sist endret ved årsmøtet 2023
§ 1 Navn
Organisasjonens navn er Nakkeforbundet
§ 2 Organisasjonsmessig tilknytning
Nakkeforbundet er ikke tilsluttet noen paraplyorganisasjon og fungerer på et helt fritt og uavhengig
grunnlag. Nakkeforbundet er medlem av Frivillighet Norge
§ 3 Formål
Nakkeforbundet er en interesseorganisasjon for mennesker med nakke- og kjeveskader og deres
pårørende i Norge. Nakkeforbundet skal;
- a) arbeide for å sikre pasientgruppen full samfunnsmessig likestilling og deltakelse.
- b) aktivt og målrettet arbeide for at det blir etablert nasjonale retningslinjer for diagnostisering og behandling av nakke- og kjeveskader.
- c) gjennom dialog, utøve helsepolitisk arbeid overfor beslutningsmyndigheter, aktuelle fagmiljø og andre relevante instanser.
- d) etablere en god nasjonal likepersontjeneste for å gi råd og veiledning til skadde og pårørende.
- e) drive aktivt informasjonsarbeid i form av møtevirksomhet, kurs, informasjonsskriv og deltakelse i ulike forum.
- f) skape møteplasser og etablere nettverk for å styrke samhold blant medlemmene
§ 4 Medlemskap
Alle som støtter Nakkeforbundets formål og vedtekter kan bli medlem. Medlemskap regnes for ett år
av gangen og følger kalenderåret. Årsmøtet bestemmer kontingentsatsene og vedtatte endringer
gjelder fra påfølgende kalenderår.
Det kan tegnes fire typer medlemskap:
- Hovedmedlemsskap
- Ungdomsmedlemskap
- Familiemedlemskap
- Bedriftsmedlemskap
Hovedmedlemsskap og Ungdomsmedlemskap kan tegnes av privatpersoner over 15 år som kommer
inn under målgruppen eller som ønsker å støtte Nakkeforbundets formål og vedtekter.
Disse har fulle demokratiske rettigheter i Nakkeforbundet.
Ungdomsmedlemskap gjelder til og med fylte 25 år.
Familiemedlemskap kan tegnes med utgangspunkt i et hovedmedlem eller ungdomsmedlem og da med tilhørighet til dennes husstand.
Familiemedlemmer har fulle demokratiske rettigheter i Nakkeforbundets fra medlemmet er fylt 15 år.
Bedriftsmedlemskap kan tegnes av virksomheter som støtter Nakkeforbundets formål, men medlemskapet gir ingen demokratiske rettigheter.
Eksklusjon av medlem kan iverksettes dersom denne setter seg ut over organisasjonens vedtekter eller vedtak, eller opptrer på en måte som er egnet til å skade Nakkeforbundets målsettinger og/eller virksomhet innad og utad. Krav fra enkeltmedlemmer eller styret om eksklusjon overfor et medlem skal behandles på følgende måte:
- – Sak om eksklusjon skal fremmes for, og behandles av styret
- – I saker om eksklusjon skal medlemmet det gjelder ha rett til å uttale seg før vedtak fattes.
- – Styret kan med minst 2/3 flertall og med øyeblikkelig virkning ekskludere, utelukke eller suspendere medlemmer.
- – Eksklusjonen varsles skriftlig til medlemmet.
alvorlighetsgrad.
Om medlemmet selv sier opp medlemskapet i medlemsperioden skal dette varsles Nakkeforbundet
skriftlig pr epost eller brev. Innbetalte kontingenter eller deler av denne vil ikke bli refundert.
Barn som har fylt 15 år avgjør på eget selvstendig grunnlag spørsmålet om inn eller utmelding av
Nakkeforbundet jfr. Barnelova § 32, med de unntaksbestemmelser som er regulert i Barnelova § 3 h.
§ 5 Nakkeforbundets oppbygging
Årsmøtet er organisasjonens øverste organ. Styret står for den daglige driften og skal følge opp
årsmøtets vedtatte handlingsplaner, tiltak og budsjettrammer.
Styret kan opprette ulike komiteer og arbeidsgrupper etter behov for å ivareta våre formål, jfr.§ 3.
§ 6 Årsmøtet
Årsmøtet er Nakkeforbundets øverste myndighetsorgan og skal avholdes hvert år innen utgangen av april. Årsmøtet varsles alle medlemmer senest 2-to måneder før møtedato. Nakkeforbundets styre og det enkelte medlem kan fremme saker til behandling i årsmøtet. Saker som ønskes behandlet på årsmøtet skal meldes skriftlig og være mottatt av styret senest 1-en måned før årsmøte. Årsmøtet behandler kun saker som er nevnt i innkallingen. Innkalling til årsmøtet med dagsorden og saksdokumenter sendes alle medlemmer 2-to uker i forkantav årsmøtet.
Valgkomiteens innstilling skal være styret i hende senest 10 dager før årsmøtet. Denne blir fremlagt delegatene på årsmøtet. Hvert godkjent medlem har stemmerett fra fylte 15 år. Med godkjent medlem menes her at kontingent er innbetalt senest 1-en uke før årsmøtet. Det er ikke tillatt å avgi stemme via fullmakt. Det er kun to stemmer pr. hovedmedlem. Ordinære årsmøtesaker vedtas med alminnelig flertall. Nakkeforbundets vedtekter kan kun endres av årsmøtet, og da med 2/3 flertall. Alle medlemmer fra fylte 15 år har likt møte, tale- og forslagsrett. Alle godkjente medlemmer fra fylte 15 år kan av årsmøtet velges inn i styrende organer. Flertallet i styret skal være personer med nedsatt funksjonsevne og deres pårørende. Styremedlemmer og varamedlemmer skal ikke avgi stemme under behandling av styrets årsberetning og årsregnskap. Årsmøtet i Nakkeforbundet skal velge et styre bestående av 7-syv medlemmer og 2-to varamedlemmer. Leder, nestleder og økonomiansvarlig velges særskilt. Styret konstituerer seg rett etter årsmøte. Nakkeforbundet dekker kun reiseutgifter for medlemmer og tillitsvalgte innenfor Norge i forbindelse med årsmøtet og tillitsvalgtes arbeid. Årsmøtet velger kontrollutvalg, valgkomite og revisor Alle disse skal være uavhengig av styret og kan derfor ikke inneha andre tillitsverv i styret.
Årsmøtet skal behandle følgende saker:
1. Konstituering
- Valg av møteleder
- Valg av referent
- Valg av 2-to personer til å skrive under årsmøteprotokollen
- Valg av tellekorps
2. Godkjenning av innkalling
3. Godkjenning av dagsorden
4. Årsberetning
5. Godkjenning av årsregnskap
6. Handlingsplan
7. Godkjenning av retningsgivende budsjett
8. Fastsetting av styrehonorar
9. Innkomne saker
10. Valg av styre
- a) Valg av leder for to 2- to år (dersom på valg)
- b) Valg av nestleder for to 2- to år (dersom på valg)
- c) Valg av økonomiansvarlig for 2- to år (dersom på valg)
- d) Valg av til 4- fire styremedlemmer for 2- to år (tilpasset slik at ikke alle er på valg samme år)
- e) Valg av 2- to varamedlemmer for 1- ett år.
11. Valg av autorisert revisor for 1-ett år.
12. Valg av kontrollutvalg for 1-ett år, 2-to medlemmer og 1-ett varamedlem.
13. Valg av valgkomite for 1-ett år. 1-en leder, 2-to medlemmer og 2-to varamedlemmer.
§ 7 Ekstraordinært årsmøte
Ekstraordinært årsmøte skal avholdes når minst 3-tre av 7-syv faste representanter i hovedstyret, eller 15% av godkjente medlemmer krever dette skriftlig.
Uten ubegrunnet opphold skal styret behandle krav om ekstraordinært årsmøte innen to uker. Innen to måneder skal ekstraordinært årsmøte avvikles.
Dersom krav om ekstraordinært årsmøte blir fremmet i starten av et nytt kalenderår, skal styret vurdere grunnlaget for å fremskynde ordinært årsmøte.
Et framskyndet årsmøte må likevel ikke gå på bekostning av forsvarlig behandling og framlegg av regnskap, styrets og kontrollutvalgets framlegg av årsmøtedokumentasjon og valgkomiteens arbeid, innstilling og framlegg av dette.
§ 8 Styret
Styrets sammensetning består av 5-fem til 7-syv medlemmer og 2-to til 4-fire varamedlemmer, se §6. I løpet av årsmøteperioden skal det avholdes minst 8 styremøter. Styrets vedtak er gyldig dersom 4-fire av 7-syv av styrets medlemmer og innkalte varamedlemmer er til stede. Varamedlemmer har kun stemmerett om disse møter i styremedlemmers fravær. Nestleder fungerer som styrets leder i leders fravær dersom ikke annet er avtalt.
§ 9 Styrets oppgaver
Styret ved leder har ansvar for den daglige driften av forbundet. Forhold som ligger utenfor den enkelte styremedlems mandat, skal behandles som styresak.
Styret skal prioritere og iverksette den handlingsplan og de tiltak årsmøtet har vedtatt innenfor godkjente økonomiske rammer. Styret skal utarbeide strategiplaner for ulike prosjekter som er omtalt i handlingsplanen, etablere gode nettverk til ulike fagmiljøer og andre instanser som muliggjør å nå foreningens mål og delmål. Styret har fullmakter til å etablere nødvendige arbeidsgrupper og delegere ansvar innenfor vedtatte rammer. Styret skal drive aktivt organisatorisk utviklingsarbeid innenfor de ulike satsningsområdene på sentralt, regionalt og lokalt nivå. Styret har ansvaret for en årlig rullering av handlingsplanen og utarbeidelse av konkrete tiltaksplaner overfor årsmøtet. Styrets godkjente møteprotokoller skal sendes kontrollutvalget umiddelbart.
§ 10 Kontrollutvalget
Kontrollutvalget er styrets kontrollorgan og skal påse at organisatoriske og økonomiske disposisjoner er i samsvar med Nakkeforbundets vedtekter og årsmøtevedtak. Kontrollutvalget skal bestå av 2-to medlemmer. Disse kan ikke inneha roller i styret, verken som styremedlem eller varamedlem. Kontrollutvalget skal ha tilgang til all nødvendig dokumentasjon jfr. presiseringer.
Kontrollutvalgets ansvarsområder er:
- a) Gå gjennom årsmøtets og styrets protokoller
- b) Gjennomgå styrets handlingsplan, budsjett, årsberetning og regnskap og protokoller
- c) Rapportere til årsmøtet og legge frem sin årlige beretning.
- d) Merknader til vedtak som kontrollutvalget mener er i strid med vedtekter og årsmøtevedtak, sendes forløpende til styret
§ 11 Valgkomite
Valgkomiteen velges av årsmøtet, se §6 årsmøtet Styret skal varsle valgkomiteens leder om tidspunkt for årsmøtet senest to 3-tre måneder i forkant
a. Styret informerer skriftlig valgkomiteen om hvilke verv og antall år det skal framlegges innstilling for. Valgkomiteen skal selv kontakte tillitsvalgte som er på valg med spørsmål om evt. gjenvalg er aktuelt. Valgkomiteen skal arbeide selvstendig, uavhengig av og uten innblanding av det sittende styret. Valgene skjer på årsmøtet. b. Styret skal oversende valgkomiteen oppdaterte medlemslister slik at komiteen står fritt til å kontakte og innstille kandidater til tillitsvervene.
c. Valgkomiteen kan ikke fremme eget kandidatur til styreverv eller inneha styreverv i styret samtidig med arbeidet i valgkomiteen. Dersom noen av valgkomiteens medlemmer likevel stiller til valg, må den/de trekke seg fra komiteen og varamedlemmer innkalles. d. Valgkomiteen foreslår kandidater til styrevervene og kontrollutvalg. e. Valgkomiteen fremmer forslag på revisor. f. Valgkomiteen skal også foreslå kandidater til ny valgkomite. Det er her mulig å foreslå sitt eget kandidatur.
g. Valgkomiteen sender styrets leder en signert innstilling for samtlige aktuelle verv senest 10-ti dager før årsmøtet.
h. Samtlige innstilte kandidater skal være forespurt, ha sagt seg villig til vervet de foreslåes til og skriftlig ha bekreftet dette til valgkomiteen
§ 12 Revisor
Revisor velges av årsmøtet. Revisor gjennomgår årsregnskapet og forelegger sine bemerkninger senest 5-fem to uker før årsmøtet.
§ 13 Signatur
Styrets leder og økonomiansvarlig har signaturrett hver for seg.
§ 14 Endring av vedtekter
Nakkeforbundets vedtekter kan bare endres av årsmøtet med 2/3 flertall.
§ 15 Oppløsning av Nakkeforbundet
Oppløsning av Nakkeforbundet kan besluttes av årsmøtet med 2/3 flertall. Ved oppløsning kan årsmøtet avgjøre hvilke organisasjoner eventuelle midler skal tilfalle. Krav om tilbakebetaling av mottatt tilskudd skal ivaretas.